Här kan du läsa svar på frågor från sidans besökare. Om du undrar över något och inte hittar svaret här på sidan, skicka gärna in en fråga själv via länken till vänster!
Är wiccareligionen/rörelsen i konflikt med det svenska samhället idag? Eller i någon konflikt alls?
Nej, det kan man nog inte säga. Wiccaner i allmänhet anser att religion är en privatsak som varken bör tvingas på andra genom mission, eller blandas ihop med officiella samhällsfunktioner. Den wiccanska världsåskådningen stämmer i stort sett överens både med det svenska rätts- och samhällssystemet och med en vetenskaplig syn på hur världen fungerar, så konflikter i stil med de som kan finnas för vissa kristna församlingar existerar inte. Det finns i och för sig en brist på icke-kristna begravningsplatser i Sverige, och många wiccaner anser att systemet för vigselförrättande bör förändras, men det är exempel på mindre problem som man arbetar för att göra något åt, snarare än direkta konflikter.
I ett land som USA, där det både finns fler wiccaner och där den kristna religionen har ett större inflytande i vissa stater, förekommer konflikter i större utsträckning. Det kan då handla om att wiccaner förlorar jobbet eller blir avstängda från skolan på grund av sin tro, men även detta är ganska ovanligt.
Du kan läsa lite mer om Wicca i förhållande till det svenska samhället under fråga 33 och fråga 10.
Hej! Jag undrar hur man går till väga för att kunna bli legitimerad wicca?
(En liten parentes först: namnet på religionen är Wicca. Någon som utövar religionen kallas wiccan, inte wicca.)
Eftersom Wicca är en väldigt löst sammanhållen religion med en massa olika inriktningar och traditioner finns det ingen central styrelse som kan bestämma vem som får eller inte får kalla sig wiccan. Det är helt upp till en själv; om man känner att det man gör stämmer överens med vad Wicca är kan man kalla sig wiccan.
Denna frihet leder förstås också till att det finns en del personer som kallar sig wiccaner utan att egentligen veta så mycket om Wicca. Själv tycker jag att man bör ta reda på så mycket man kan om religionen, och gärna prova på att utöva den ett bra tag också, innan man bestämmer sig för om man vill ta steget att kalla sig wiccan.
För att kunna kalla sig wiccan av en viss tradition, till exempel den gardnerianska, så behöver man dock på sätt och vis legitimeras, genom att gå med i ett coven som utövar just denna tradition. Medlemskap i de mer strukturerade, brittiska traditionerna sker endast genom initiering i coven.
Alltså, om man utövar Wicca på egen hand kan man kalla sig wiccan när man själv känner sig mogen. Vill man ansluta sig till en specifik coventradition måste man gå med i ett coven. Du kan läsa mer om coven och solitära wiccaner här.
Jag blev nyligen intresserad av Wicca och var först väldigt skeptisk, men nu har jag kollat upp det och vill börja utöva religionen. Jag känner mig länkad till solen och tror starkt på att få saker hända med hjälp av energi. Men min fråga är: Finns det någon affär här i Sverige som man kan gå till och köpa talismaner eller andra redskap? Vill gärna hitta en mysig affär som man ofta kan besöka. Svar uppskattas mycket. Tack!
Eftersom det fortfarande finns ganska få wiccaner och andra hedningar eller ockultister i Sverige är det också ont om butiker som säljer ritualredskap och liknande. Vissa new age-butiker kan ha en del, men deras sortiment utgörs till större delen av böcker, kristaller och annat som inte har specifikt med Wicca att göra. Det beror på var man bor också, och större städer har förstås ett bättre utbud. I Stockholm finns exempelvis Vattumannen och Isis Kammare, i Göteborg finns Regnbågen och Näckrosen, men jag känner inte till så mycket i andra städer. Störst chans att hitta något har du nog om du googlar exempelvis ”new-age” och ”butik” i kombination med den stad där du bor.
Även om man hittar en butik brukar det som sagt vara ganska ont om ritualredskap. Beroende på vad du menar med ”talismaner” kan du säkert hitta en del sådant; många new age-butiker har en hel del smycken. Annars är det betydligt lättare att hitta redskap på nätet, särskilt om man kan tänka sig att handla från utländska butiker.
Ett tredje alternativ är förstås att leta på ställen som inte egentligen är rituellt inriktade alls. Man kan hitta mycket som går att använda i ritualsammanhang på loppmarknader och liknande, eller i exempelvis en inredningsbutik om man har tur. Så länge du håller ögonen öppna och är beredd på att en lämplig pryl kan dyka upp var som helst, så kommer du förmodligen att hitta det du letar efter.
Du kan läsa mer om redskap här, och kanske få lite idéer om vad du kan hitta dem.
Min sambo säger att han inte vill att jag ska göra ritualer hemma för att det kan dra hem ”onda” andar. Stämmer det?
Det här beror lite på vad man tror på. Om din sambo exempelvis skulle vara fundamentalistiskt kristen kanske han skulle betrakta alla icke-kristna andemakter, (gudomar, element etc.) som ”onda andar”. Då spelar det nog ingen roll hur mycket du försöker förklara att det inte fungerar så inom Wicca. I vår religion brukar man inte dela upp saker i entydigt ”gott” och ”ont”. Det kan kanske finnas andar som kan ställa till med problem, men det beror i så fall inte på att de är ”onda”, utan helt enkelt snarare har sina egna mål och syften, som kanske inte stämmer överens med dina.
Hur som helst bör det vara enkelt att även undvika dessa när du utför dina ritualer, så länge du inte specifikt kallar in dem i cirkeln. Din magiska cirkel fungerar som ett rum där du endast släpper in det du faktiskt vill ha där; gudomarna, elementen och eventuella andra andar/väsen, genom att öppna riktningarna och åkalla gudarna. När du sedan avslutar ritualen, se bara till att tacka alla som närvarat, tydligt tala om att ritualen är över och att det är dags för dem att ge sig av. Så länge du stänger cirkeln och riktningarna bör det inte finnas någon risk för att något oönskat stannar kvar. Och skulle det ändå kännas som om något finns där kan du alltid använda någon form av renande för att bli av med det. Du behöver inte oroa dig för nån sorts onda andar i stil med ”Exorcisten” eller så. ;) Du kan läsa mer om hur man skapar en ritual och om renande här.
Kan man vara kristen och wiccan? Inom Kristendomen tillber man ju bara en gud.
Det finns i och för sig de som kallar sig ”kristna wiccaner” och hävdar att de kan vända sig till de kristna Gud, Jesus och Maria inom en wiccansk ram, men jag ser personligen den beteckningen som motsägelsefull och problematisk. Jag har förstås ingen rätt att bestämma vem som får kalla sig wiccan, men här skulle jag ändå vilja dra någon sorts gräns, av tre huvudsakliga skäl:
- Kristendomen är uttalat monoteistisk. Det första av tio guds bud är ”Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig”. Jag har svårt att få ihop den gud som säger det med Wiccas polyteism (tron på många gudar), eller åtminstone duoteism (två gudomar: Gudinnan och Guden). Ett grundläggande element inom Wicca är just samspelet mellan Gudinnan och Guden, där man dessutom ofta vänder sig till en mängd olika namngivna gudomar. Den kristna guden kräver att man endast tror på honom, och man anser att en kristen tro definieras genom att man erkänner Jesus som sin personliga frälsare och att den enda vägen till Gud går genom honom.
- Kristendomen delar upp världen i ont och gott, där människan måste vända sig till Gud för att frälsas från synd. Inom Wicca saknas den svartvita världsbilden, och det finns inget behov av frälsning.
- Kristendomen har en linjär tidsuppfattning, från skapelse till domedag. Efter döden kommer man så småningom till himlen (eller helvetet, om man nu tror på det), där man tillbringar evigheten. Inom Wicca ses tiden som cirkulär; vi, allt liv och hela världen föds, lever, dör och återföds i en evig cykel. Syftet är inte att komma till ett himmelrike efter detta, utan att delta i livets cirkelgång och leva ett så bra liv som möjligt här och nu. (Även om olika wiccaner kan betrakta återfödelsen på olika sätt så har de allra flesta i alla fall någon sorts reinkarnationstro.)
Det finns fler punkter där religionerna skiljer sig, som exempelvis synen på transcendent eller immanent gudomlighet, men dessa tre ser jag som de viktigaste. Framför allt är det i den kristna monoteismen jag ser ett problem, eftersom den krockar med Wiccas uttalade poly/duoteism.
Hejsan! Jag undrar om det finns ett kollektivboende coven någonstans i Sverige som man skulle kunna åka och hälsa på samt lära sig deras seder och bruk. Är mycket tacksam för all hjälp!
Såvitt jag vet finns det inga kollektivboende coven i Sverige. Eftersom Wicca fortfarande är en väldigt liten religion här finns det förmodligen inte ett tillräckligt stort underlag av aktiva wiccaner, som både är tillräckligt hängivna och beredda att låta religionen sätta en så pass stor prägel på deras vardagsliv, för att något sådant skulle kunna startas. I de fall då jag hört talas om planer på någon sorts hedniskt alternativboende, i stil med ett ekologiskt kollektiv på landet eller liknande, så har det snarare handlat om en bred, New Age-inriktad blandning av människor snarare än något specifikt wiccanskt.
I exempelvis USA existerar hedniska eller wiccanska kollektiv i större utsträckning, men även där är det en ganska ovanlig företeelse. Wiccaner i allmänhet tenderar nog att låta religionen vara en del av ett vanligt vardagsliv snarare än att dra sig undan helt från det övriga samhället.
1. Vilka är Guden och Gudinnan? Jag menar, jag förstår att de är varsin aspekt av det gudomliga, men jag menar mer personligen, ÄR de? Vad har de för egenskaper? Vad kan ni berätta för mig om dem, ni som känner dem? Vad tycker de om, och inte? Hur ser de ut? Vad brukar de göra? Osv...
2. Är Guden och Gudinnan (som personliga gudar, en tvådelad gudomlighet som alla andra gudar och gudinnor bara är aspekter av) Gardners påhitt eller bygger de på äldre föreställningar i det förkristna Europa?
3. Varför har Guden horn?
1. Jag har alldeles nyss lagt upp en ny artikel här på Wicca.nu, som handlar just om Gudinnan och Guden. Där kan du läsa mer om olika sätt att se på dem, och vilka de kan vara. Eftersom de omfattar och uppfyller hela världen är det svårt att beskriva dem på ett kortfattat sätt; de har så oändligt många egenskaper, och kan upplevas väldigt olika av olika människor. Vad de tycker om, vad de gör och hur de ser ut beror på vilken aspekt av dem man vänder sig till, och de kan kännas väldigt olika som personer beroende på i vilken typ av ritual man möter dem. Som exempel kan Gudinnan vid två olika tillfällen för ritualhandlingen ”Drawing Down the Moon” vid ena tillfället visa sig som den kärleksfulla modern, och vid det andra som den Gamla, dödens och återfödelsens gudinna. De är omöjliga att beskriva i ord, och måste upplevas personligen av varje enskild wiccan.
2. Uppdelningen i en trefaldig mångudinna och en behornad gud hittade Gardner förmodligen hos Margaret Murray, som i sin bok ”The Witch-Cult in Western Europe” presenterade teorin att medeltidens häxförföljelser riktat sig mot en faktiskt existerande religion från förkristen tid, med just en behornad gud och en modergudinna. Murray influerades i sin tur bland annat av Sir James Frazer och hans bok ”The Golden Bough”. (Läs gärna mer om Wiccas historia här.) Murrays teorier betraktas numera på det stora hela som felaktiga. Det har i och för sig i förkristen tid funnits både moder- och mångudinnor, och diverse behornade gudar, men ingenting tyder på att man betraktat världen som uppdelad i just en gudinna och en gud. Snarare har dessa gudomar ingått i betydligt bredare panteon av olika gudinnor och gudar. Men eftersom den wiccanska synen på det Gudomliga som uppdelat i Gudinnan och Guden uppenbarligen fungerar för en hel massa wiccaner, så utövas religionen fortfarande så, trots att de historiska grunderna är ganska tveksamma.
3. Guden har inte alltid horn, men i sin skepnad just som Den Behornade Guden brukar han avbildas på det sättet, på grund av sin starka koppling till djur, natur, fruktbarhet och det vilda. Som jaktgud har den Behornade har en stark koppling till både jägaren och den jagade hjorten, och bär därför också hjortens horn.
Jag har läst en del om Wicca nu sen jag fick upp ögonen för det, och jag känner att det mesta stämmer överens med det jag själv tycker och känner. Jag har dock en fråga, eller kanske flera, som jag skulle uppskatta om du hade tid att klargöra lite mer.
Min främsta fundering har med Gudinnan och Guden att göra. Ses de som "personer", alltså, som tänkande personer inom Wicca? Det är lite svårt att förklara hur jag menar, men jag ska göra mitt bästa så att du kan svara på frågan efter bästa förmåga.
Inom kristendomen så ses ju Gud som skapande, som en fader och som jag uppfattat det, som en person. Dock inte på samma sätt som Jesus ses som en person, men jag får ändå intrycket av att den kristna guden inte bara är en symbol för något annat, utan att han är en "egen" person.
Då undrar jag om wiccaner ser sin Gud och sin Gudinna på samma sätt, eller om de mer är symboler för naturen och, i princip, allt här i världen? Och att man kallar dem "Gud" och "Gudinna" för att det är enklare att få grepp om "alltet" om det är i en koncentrerad form? Till exempel när man åkallar, så vore det svårare att åkalla ett "allt", och att man ger dem benämning "Gud" och "Gudinna" för att man enklare ska kunna åkalla och på något sätt även kan dela upp dem i manligt och kvinnligt för att vara säker på att "få med allt" när man åkallar och utövar religionen.
Ytterst tacksam för svar.
Tack för en välformulerad fråga, som kräver ett ganska långt svar! :)
Exakt hur enskilda wiccaner tror på Gudinnan och Guden, eller på olika namngivna gudinnor och gudar för den delen, varierar från person till person. Somliga ser dem, som du skriver, just som symboler för jorden, solen och hela världen, medan andra kan se dem exempelvis som arketyper i vårt kollektiva undermedvetna, och åter andra betraktar dem som fristående krafter och personligheter. Precis som du säger finns det vissa wiccaner som ser beteckningarna ”Gudinnan” och ”Guden” just som symboliska namn för att det är enklare att förstå och åkalla ”alltet” genom att personifiera det. Men andra ser dem just som fristående, självständigt agerande individer, även om de då också uppfattas som allomfattande.
Det är vanligt att man, utöver de mer omfattande Gudinnan och Guden, även vänder sig till namngivna gudomar ur ett visst panteon som exempelvis det nordiska eller keltiska. Dessa kan då antingen betraktas som aspekter av Gudinnan och Guden, specifika namn för vissa egenskaper eller delar hos dessa, eller som helt fristående personligheter som endast är en del av Gudinnan och Guden på samma sätt som vi alla är det: eftersom de kan anses omfatta hela världen.
Man kan säga att Wicca egentligen handlar mer om vad man gör än vad man tror; jag och de andra medlemmarna i mitt coven kan vända oss till och åkalla Gudinnan och Guden tillsammans i en ritual, trots att vi alla kanske har olika åsikter om exakt vad det är vi åkallar. Som med det mesta inom religionen är det upp till var och en att fundera ut exakt hur man tror att saker och ting hänger ihop, och det är dessutom vanligt att en utövares åsikter och tro förändras under den religiösa utvecklingens gång.
Som ett exempel var jag själv närmast ateist när jag började utöva Wicca, och såg då Gudinnan och Guden mest som symboler i mitt eget huvud, ett sätt att förhålla sig till världen som kanske inte hade någon faktisk anknytning till omvärlden, men som ändå fungerade för mig. Med tiden fick diverse rituella upplevelser mig att inse att gudomarna åtminstone på något plan existerade utanför mig själv, och numera ser jag både Gudinnan, Guden och alla namngivna gudomar som mer eller mindre fristående individer. För mig är då Gudinnan och Guden ”större” än de namngivna gudomarna, tillsammans utgör de hela världen, den värld som både vi människor, namngivna gudomar, djur, växter och allt annat liv är delar av. Men när jag möter dem i ritual kan jag ändå känna igen dem som specifika personligheter, som jag lärt känna allt närmare ju mer jag umgåtts med dem.
Samtidigt kan jag inte påstå att detta är vad gudomarna verkligen är, och måste vara för alla människor, bara för att jag upplever dem så. Varje wiccan måste som sagt på egen hand (och i samtal med andra, förstås) komma fram till exakt hur man tror på dem. En av anledningarna till att jag är wiccan är just att religionen saknar heliga skrifter som dikterar exakt hur vi ska tolka det Gudomliga. Vi kommer överens om att de finns, på något sätt, och kan sedan kommunicera med dem utifrån var och ens individuella förståelse.
Har fått till mig lite olika information om vad gäller fredag 13 för Wicca. Kan du ge ett rätt svar... är denna dag av värde (lyckodag) eller är det en skröna som så mycket annat?
Det finns ingen generellt gällande åsikt om fredag den 13:e inom Wicca, men siffran 13 brukar i allmänhet betraktas som positiv eller åtminstone inte negativ: det traditionella medlemsantalet i ett coven är 13, och antalet månvarv som firas under ett år är också 13. Inte heller betraktas fredagen som en olycksdag, utan snarare som en dag kopplad till den nordiska gudinnan Frigga eller den romerska Venus, som därmed kan anses gynnsam för magi med anknytning till kärlek eller relationer.
Det finns säkert både de wiccaner som betraktar fredag den 13:e som en lyckodag och de som ser det som en olycksdag, men inom Wicca som helhet har den här dagen alltså ingen särskild betydelse, vare sig positiv eller negativ.
Hej! Jag vet att det finns ett coven i Stockholm... men det ligger så långt bort från mig... Så jag undrar om det finns något i Falun?
Såvitt jag vet finns det inget coven i Falun. Alla coven jag känner till som vill vara öppna med att de finns står listade här. Den närmaste gruppen skulle väl i så fall vara Skogaland, som står med där. Om du kontaktar dem kanske de kan hänvisa dig vidare till något närmare Falun.
Jag har en fråga om trädmagi. Man ska ju ha ett speciellt träd som man känner sig kopplad till, man ska känna energi genom det och man kan hänga upp trådar i trädet i olika färger för att förstärka en önskning. Men jag undrar om jag kan byta träd... för jag känner inte samma "dragning" till trädet längre.
Det finns många sätt att förhålla sig till magi, och olika traditioner lägger olika mycket vikt vid att hålla sig exakt till instruktionerna för ett visst magiskt arbete. Vissa anser att man inte får ändra något och måste följa varje steg exakt, medan andra menar att det viktiga är att arbetet känns rätt och passar för den som utför det. Det är därför viktigt att man som magiutövare funderar på hur man egentligen ser på de här sakerna, hur man själv tror att magi fungerar, så att man kan fatta beslut om sina egna ritualer snarare än att bara göra vad någon annan säger är rätt.
Själv tycker jag i det här fallet att det som verkligen spelar roll är hur just du känner. Jag vet nu inte exakt hur just det här magiska arbetet ser ut, eftersom det inte finns någon sorts allmänt accepterat standardformat för trädmagi. Men en grundläggande del av detta magiska arbete verkar vara din personliga koppling till trädet, och denna koppling är i så fall en förutsättning för att arbetet ska fungera. Jag tycker absolut att du kan byta träd. Men om du redan har påbörjat arbetet och nu funderar på att byta ”mitt i”, så att säga, så tror jag det kan vara bra att börja om från början med en helt ny ritual, inriktad på det träd du bestämt dig för i stället för det gamla. Det kan i så fall också vara bra att göra ett tydligt rituellt avslut med det första trädet.
Hej,
Det är Litha idag, och jag undrar vad man kan äta och vad för aktiviteter man kan göra? Det här är mitt första år som wiccan så jag håller på att lära mig högtiderna. Förut hade jag inte ens hört talas om Wicca ;)
Under rubriken Just nu på introsidan kan du nu hitta grundläggande info om Sommarsolståndet (eller Litha, vilket namn man nu föredrar). Många svenska wiccaner väljer att kombinera sin wiccanska midsommarritual med olika traditionella aktiviteter, som midsommarstång och lekar. Vad gäller maten passar också traditionell midsommarmat bra, eller vad som helst som påminner om sommar, grönska, ljus och liv. Sallader och annat grönt är bra, liksom grönsaker överhuvudtaget. Grillad och het mat, både kött och grönsaker, anknyter till solen, som ju utgör ett fokus för den här högtiden. Om du söker på nätet kan du hitta många recept specifikt avsedda för Sommmarsolståndet.
Hur klär man sig under Beltane, har man någon viss färg på kläderna? Vad äter man under denna högtid? Har man någon speciell religionsutövning under denna högtid?
Om man vill anpassa färgen på sina ritualkläder till högtiden Beltane kan det passa bra med grönt, på grund av den växande grönskan i naturen och den gröna Gudens återkomst till världen. Rött passar också bra, med tanke på att högtiden handlar mycket om fysisk passion. Maten bör lämpligen också anknyta till våren och innehålla så många lokala grönsaker som möjligt. Många tycker att söta efterrätter passar bra ihop med det lustfyllda temat.
Ritualen brukar handla om föreningen mellan Gudinnan och Guden. Du kan läsa mer om hur Beltane firas här och här. Mer information om ritualer i allmänhet hittar du under Ritualen inom Wicca.
Hej, jag har en fråga angående klädsel och mat under Samhain. Hur klär en riktig wiccan sig under denna högtid och vad äter man?
Det finns ingen allmän standard när det gäller klädsel inom Wicca. De flesta använder någon form av speciella ritualkläder, som exempelvis en lång tunika eller klänning. Färgen kan variera beroende på vilken initieringsgrad man tillhör, tiden på året eller bara personlig smak. Inom vissa traditioner, som exempelvis den gardnerianska, är man naken under ritualerna.
Om man vill kan man anpassa färgen på ritualdräkten efter den aktuella högtiden. För Samhain passar det i så fall bra med rött, svart eller någon annan mörk färg, då detta är en högtid som handlar mycket om döden, jakt och de mörkare sidorna av tillvaron. Beroende på ritualens utformning kan man också använda rekvisita som smycken, smink, masker etc. Maten kan också anpassas efter detta tema. Om man äter kött passar det bra med vilt, och bra vegetariska alternativ kan vara svamp och rotsaker. När det gäller mat är detta definitivt den mest köttorienterade högtiden. Du kan läsa mer om Samhain här och här.
Om ritualer, kan man bara använda vatten, salt och ljus istället för rökelse och kol? Fattar inte riktigt om det...
Till renandet i början av en ritual brukar man använda saker som representerar de fyra elementen: luft, eld, vatten och jord. Det vanligaste är att man använder rökelse för luft, rökelsekol för eld, vatten för vatten och salt för jord. Själva renandet utförs då genom att man lägger rökelsen på kolet och går runt cirkeln med detta, och sedan blandar saltet i vattnet och går runt och stänker detta kring cirkeln. Om man använder exempelvis pinnrökelse i stället för lös rökelse och kol händer det att man låter elden representeras av ett ljus, för att få tydligt åtskilda symboler för luft och eld. Eller så tycker man bara att rökelse och kol är bättre som symbol för luft tillsammans, och väljer därför att representera eld med ett ljus.
Det finns inga direkta måsten när det gäller upplägget för en ritual, och i slutändan är det upp till dig själv vilken form av renande du tycker fungerar. Läs gärna lite mer om hur man skapar en ritual här och här.
Tack för en bra sida! Tänkte bara höra om vem som helst, t.ex. jag, kan börja använda kärleksmagi? Såg en där man skulle skriva sin önskan på ett gult papper, tända ett ljus med namnet på den personen som man ville skulle höra av sig... Jag gjorde den häromdagen, i söndags typ...! Nu hade jag ju inget gult papper... tog ett vanligt papper. Ska man använda gult papper? I så fall får jag köpa det och göra om denna eller?
Som med allt annat är magi något man måste träna för att lära sig. Så ja, i teorin kan vem som helst utföra den, men för att lyckas krävs det en hel del övning. Om man tror det räcker med att skriva några ord på ett papper och tända ett ljus spelar det förmodligen ingen roll vilken färg pappret har, chansen att man lyckas är ändå väldigt liten. Magi handlar om att hantera och rikta energi på ett medvetet sätt, inte bara om rätt ord eller rätt färger, och för att lyckas med det krävs regelbunden träning under en längre tid. Om du vill lära dig mer kan du börja med att läsa min artikel om Magi inom Wicca här på sidan.
Firar wiccaner vanliga kristna högtider som t.ex. jul, påsk m.m.?
Religiöst sett firar wiccaner de åtta årshögtiderna. Några av dessa, Midsommar, Yule och Samhain, sammanfaller med de traditionella svenska högtiderna jul, midsommar och Alla helgons dag, där endast de två sistnämnda är kristna, och Alla helgon uppmärksammas ganska lite i dagens sekulariserade Sverige. De flesta wiccaner brukar utföra en separat Yuleritual, tillsammans med sitt coven eller ensamma om de är solitärer, för att sedan fira med familj och släkt som vilka sekulariserade svenskar som helst. På samma sätt är det med de specifikt kristna högtider som firas även av folk som inte är aktivt kristna, som påsken. De flesta svenskar går inte i kyrkan till påsk, men många äter ändå någon sorts traditionell påskmiddag med familj eller vänner. De flesta wiccaner firar gärna de högtider som känns meningsfulla ur ett traditions- eller familjeperspektiv, men utan de specifikt kristna delarna.
Jag har lite funderingar om hur det är att vara wiccan och vad du anser om livet som wiccan. Skulle vara jättekul att få svar på dessa!
- Hur är det att leva som wiccan i Sverige? (Kulturkrockar)
- Hur påverkas vardagslivet av att vara wiccan? Positivt liksom negativt.
- Tror du att världen skulle vara en bättre plats om alla var wiccaner? Alltså, hur skulle wiccaners sätt att leva och era värderingar påverka samhället?
Och sedan undrar jag även hur kvinnans situation är inom religionen. (Jag har läst att det finns inriktningar inom wicca som är feministiska.) Vilken ställning har kvinnan i allmänhet?
- De flesta wiccaner ser sin religion som något privat, och ofta är det endast deras familj och nära vänner som vet om att de är wiccaner. Eftersom det är en religion de flesta valt själva i någotsånär vuxen ålder är wiccaner i allmänhet väl integrerade i samhället, och det är svårt att peka på några direkta ”kulturkrockar”. Möjligen kan man uppfattas som lite udda eller konstig, och eftersom de flesta svenskar känner till väldigt lite om Wicca händer det att folk gör sig löjliga över de wiccaner de eventuellt träffar på, eftersom de uppfattar det en wiccan tror på som rena fantasier. Som wiccan kan jag dessutom känna viss frustration över att man i Sverige ofta sätter likhetstecken mellan begreppet religion och de tre stora, monoteistiska religionerna Kristendom, Islam och Judendom, och därför missar alla positiva sidor hos en polyteistisk, icke-missionerande religion som Wicca.
- Wiccaner brukar i allmänhet försöka tänka och agera ekologiskt, och i vardagslivet kan det visa sig genom att man återvinner och handlar ekologiskt mer än folk i allmänhet. Eftersom religionen bygger på en nära koppling till naturen försöker många wiccaner vistas just ute i naturen så mycket som möjligt. Det kan därför kännas jobbigt för wiccaner som av en eller annan anledning är tvungna att bo i en storstadsmiljö. Wiccaner kommer från alla möjliga bakgrunder och det är upp till var och en hur man väljer att relatera till religionen i vardagen, så det är svårt att säga något generellt om konsekvenser där. De flesta lever sitt liv som vilken människa som helst.
- För det första finns det ingen ambition inom Wicca att alla människor ska bli wiccaner. Vi tror inte att vår religion är den enda rätta, eller att vi har tillgång till någon sorts ”sann” bild av världen, och försöker därför inte värva folk. Vi inser att alla måste hitta sin egen väg och därmed också hitta den religion som fungerar bäst för dem. För vissa är det Wicca, för andra är det exempelvis Kristendom, Buddhism eller Vodou. Med detta sagt, om alla väldens människor genom någon sorts bisarrt mirakel blev wiccaner, så tror jag det skulle resultera i bättre behandling av miljö och natur. Förhoppningsvis skulle folk bli bättre på att ta hänsyn till andra och inte tro att de själva står för den enda sanningen.
- En grundläggande aspekt inom Wicca är synen på kvinnor och män som jämställda och lika mycket värda. Det Gudomliga betraktas som uppdelat i Gudinnan och Guden (och dessutom oftast en mängd namngivna gudinnor och gudar), två lika viktiga krafter vars samspel bygger upp världen och skapar nytt liv. Detta återspeglas i gruppstrukturen, där varje coven leds av en översteprästinna och en överstepräst, som har lika viktiga roller i gruppen. Jag skulle säga att Wicca som helhet är en feministisk religion, just på grund av strävan efter jämställdhet.
Det finns även mer uttalat feministiska traditioner, grupper och enskilda wiccaner, som i första hand vänder sig enbart till Gudinnan. Det finns coven som endast tar in kvinnliga medlemmar. I dessa fall ser man ofta en betoning av Gudinnan över Guden som nödvändig, eftersom vår kultur under en sådan lång tid har varit ensidigt inriktad på en patriarkal, kristen gud. Wicca och religionens mer gudinneinriktade aspekter spelade en viss roll under kvinnorörelsens framväxt i USA på 1960-70-talet. Du kan läsa lite mer om det under Wiccas historia.
Hej, jag undrar hur man utför en ritual och vad man oftast använder/behöver under ritualen?
Du hittar information om grunderna för en wiccansk ritual under länken Ritualer. Mer utförlig info om hur man bygger upp en ritual finns i artikeln Att skapa en ritual.
Hej! Jag är en blivande wiccan, har studerat och lärt mig i 3 år nu. En nära vän till mig ska ha ett wiccanskt bröllop, och jag är "maid of honor". Hur går handfästningen till?
Liksom med så mycket annat inom Wicca finns det inget standardformat för hur en handfästning ska se ut. Ritualen kan utformas på många olika sätt, beroende på brudparets önskemål och den wiccanska tradition de tillhör. Den centrala delen är alltid själva sammanbindandet av deras händer, som sker i samband med att de avger sina löften och utbyter eventuella ringar. Detta är den magiska fokuspunkt som anses verkställa brudparets förening.
Sammanbindandet utförs av vigselförrättaren, ofta översteprästinnan eller översteprästen i ett coven om brudparet är covenmedlemmar, eller annars någon annan mer erfaren wiccan. Man kan även ha ett par som vigselförrättare, eftersom det understryker att handfästningen sker genom både Gudinnans och Gudens välsignelse. Eftersom dessa personer oftast inte har juridisk vigselrätt kan man antingen hålla en separat, borgerlig ceremoni för att klara av den rent juridiska delen av giftermålet vid ett annat tillfälle, eller ha med en borgerlig vigselförrättare under handfästningsritualen. Denna utför då sin del av vigseln antingen före eller efter själva handfästningen.
Ett annat vanligt inslag är att brudparet efter handfästningen hoppar över en kvast, som en markering av att de börjar sitt nya liv tillsammans. Ofta förekommer också att bröllopsgäster deltar med olika uppgifter i ritualen, som exempelvis att åkalla riktningarna eller ge välsignelser och lyckönskningar till brudparet.
Du kan hitta några exempel på handfästningar på den här sidan, om du söker på ”handfasting”.
Hej, jag håller på med ett arbete i skolan där vi själv har fått välja att skriva om en rörelse/religion, och jag har valt att skriva om Wicca. Jag har två korta frågor som jag vore glad över om ni kunde besvara.
Hur ser organisationen ut runt Wicca, vem bestämmer, är Wicca demokratisk?
Till vem vänder sig Wicca?
Wicca är en religion utan central styrelse, där varje grupp eller enskild utövare själv bestämmer hur man vill utöva religionen. Det finns en mängd olika traditioner och inriktningar, och ingen kan bestämma exakt vad som är eller inte är Wicca. I stället brukar man definiera religionen genom att titta på vad de allra flesta av alla dessa olika inriktningar har gemensamt. Olika grupper organiseras på olika sätt, och grupperna är oftast ganska små, alltifrån 3 - 20 personer. Det finns de som har en helt platt organisation, där var och en har en röst i olika beslut. I andra fall fattas alla beslut genom konsensus. I coven som leds av en översteprästinna och en överstepräst har dessa det slutgiltiga ansvaret för beslut, men man brukar i största möjliga mån låta alla medlemmar vara med och bestämma. Så generellt sett är Wicca en relativt demokratisk religion.
Wicca är inte en missionerande religion, och är därför inte ute efter att värva några särskilda personer. Om man kan säga att religionen vänder sig till någon är det väl i så fall till de personer som självmant känner att Wicca är rätt för dem, och som väljer att utforska och utöva religionen eftersom de känner sig hemma i det man brukar göra och tro på som wiccan. Du kan läsa mer om Wiccas grunder här.
Jag håller just nu på med ett fördjupningsarbete i Religion B i skolan och bestämde mig för att skriva om wicca. Jag har några frågor som jag skulle behöva svar på, hoppas du har lust att hjälpa mig. Jag vet att det är lite många, men jag skulle vara jätteglad för svar. Det gör absolut ingenting om jag får dina personliga åsikter, det är precis lika relevant och intressant. Här kommer frågorna:
1. Har wicca sitt ursprung ur någon annan större rörelse och i så fall vilken?
2. Är wiccas sanningar något som bara wiccaner kan se och ta del av eller kan alla "se" sanningen?
3. Vad jag har förstått är inte wicca i allmänhet intresserade av att ingå i trossamfund, men tycker du att wicca kanske borde engagera sig mer i Sveriges religionsfrågor och försöka bli medlemmar i Sveriges trossamfund för att bli mer allmänt accepterade som en av de många religionerna i Sverige?
4. Wicca är ju inte på något sätt sektstämplat, men många svenskar har ju svårt att se tron som en seriös religion ändå, om du skulle sätta in wicca i ett "fack", vad skulle du då kalla tron?
5. Har wiccaner typ gudstjänster som man går på regelbundet? Hur fungerar tron och tillbedjandet av gudarna liksom? Och var träffas man? (I lokaler? Utomhus? Någon kyrka av något slag?)
6. Finns det präster inom wicca? Eller någon annan form av andliga ledare kanske?
1. Wiccas rötter kommer från en mängd olika traditioner och rörelser, som exempelvis västerländsk ceremonialmagi, föreställningar om förkristen häxkonsttradition och keltisk, grekisk och romersk mytologi. Men religionen är i sig en helt ny skapelse (från runt 1950-talet) utan grund i någon annan redan etablerad rörelse. Se Wiccas historia för lite mer info.
2. Det finns inga bestämda wiccanska ”sanningar”, och Wicca är inte en religion som påstår sig ha monopol på någon sorts ”sanning” över huvud taget. Vem som helst, som kan tro på grunderna inom Wicca och utöva dem praktiskt, kan ta del av de insikter religionen kan ge.
3. Eftersom Wicca är en religion som saknar central styrelse och är uppsplittrad i en massa olika självstyrande grupper och enskilda utövare passar den inte riktigt in i systemet med trossamfund. Det man möjligen kan göra är att skapa intresseorganisationer som kan tillvarata de olika utövarnas gemensamma intressen utan att definiera exakt vad var och en tror på eller hur man utövar religionen. En sådan organisation är Pagan Federation, som också har en skandinavisk avdelning. Den är dock än så länge ganska liten. Men en av grunderna inom Wicca är som sagt en struktur som bygger på små självstyrande enheter, så att försöka samla alla dessa i ett enda trossamfund skulle vara en begränsande och hämmande idé.
4. Jag skulle kalla Wicca en nyhednisk eller neopaganistisk naturreligion.
5. Wiccaner firar generellt sett de åtta årshögtiderna och även månhögtider, framförallt vid fullmåne. Man träffas hemma hos någon, eller på en avskild plats ute i naturen. Man har vanligtvis ingen särskilt avsatt rituallokal, utan betraktar den cirkel som kastas vid varje ny ritual som det rituella rummet. Läs gärna mer om högtiderna och ritualerna inom Wicca i artiklarna under "Vad är Wicca?".
6. Varje enskild wiccan betraktas som en prästinna eller präst, och förväntas själv kunna hålla ritualer och kommunicera med gudomarna. Under en ritual deltar alla (med olika mycket ansvar beroende på erfarenhet) och det finns inga passiva deltagare, som i en kristen församling där prästen predikar medan nästan alla andra lyssnar. Ett coven leds traditionellt sett av en översteprästinna och en överstepräst som har huvudansvar för coven- och ritualverksamheten, men beslut inom gruppen tas i största möjliga mån oftast genom konsensus.
Jag har läst lite om Wicca och förstår att man kan ha ett wiccanskt bröllop. Det jag undrar är hur man brukar göra vid begravningar. Hur ser ceremonin ut och är det viktigt att kroppens kremeras eller ska den jordbegravas? Finns det andra ceremonier som man går igenom under livet som t.ex. dop som man har i Kristendomen?
Riktigt bra sida förresten!
Tack, roligt att du gillar sidan!
Det finns ingen direkt standardritual för begravningar inom Wicca, och inte heller någon allmän åsikt om hur kroppen bör hanteras. Som med så mycket annat inom religionen är det upp till varje enskild utövare eller grupp att skapa en ritual som fungerar i den tradition de utövar, och om man exempelvis vill bli kremerad eller jordbegraven beror också på personliga åsikter, och säkert också praktiska skäl. Det finns ju ganska ont om icke-kristna begravningsplatser i Sverige, och lagarna kring begravning är ganska strikta, så det är nog betydligt lättare att åstadkomma en begravning på annan plats än en kyrkogård genom kremering än vid jordbegravning. Samtidigt vill man kanske hellre låta kroppen förmultna i jorden än att lägga en massa energi på att bränna upp den genom kremering, på grund av kretslopptänkandet. Så det är ingen enkel fråga. Du kan hitta ett par ritualexempel om du söker på ”funeral” på den här sidan. Ytterligare läsning i ämnet är ”The Pagan Book of Living and Dying”, som tar upp många aspekter av döden ur ett nyhedniskt perspektiv på ett bra sätt.
Det är vanligt att man inom Wicca markerar olika viktiga övergångsstadier i livet med en ritual, som exempelvis just begravning, bröllop eller initieringar. Välsignelseritualer för nyfödda barn förekommer också, men till skillnad från det kristna dopet handlar det inte om att göra barnet till en del av församlingen och viga det åt en viss gud, utan om att presentera det för gudarna och be dem vaka över det under uppväxten. De allra flesta wiccaner anser att var och en själv måste få välja sin religion, så att lova ett barn åt en viss gud utan att ge det möjlighet till fritt val skulle vara oetiskt.
Jag undrar om det finns någon slags ritual man kan göra för att veta mer om sitt tidigare liv. Jag har en längre tid varit intresserad av Wicca men har inte hittat nåt om en sådan ritual. Jag hade en slags "syn'" eller nåt - ja, det låter konstigt - jag vet inte om det var nåt som kommer hända, kan hända eller har hänt. Men jag såg det från en persons synvinkel och tänkte att det kanske är jag i mitt tidigare liv, i så fall vill jag veta mer (med tanke på vad jag såg).
Även om i stort sett alla wiccaner tror på reinkarnation i någon form kan det skilja sig åt ganska mycket från person till person exakt hur man tror att det fungerar, och om man tror att man kan minnas eventuella tidigare liv. Den typen av ritual är alltså ingen standardingrediens inom Wicca. De wiccaner jag känner som velat utforska tidigare liv har gjort det genom meditation, ofta inramad av en mer allmänt utformad wiccansk ritual.
Jag har inga specifika exempel att ge dig, så mitt tips är att du letar efter ritualer/meditationer av den här typen på nätet och försöker utforma din egen med de exempel du hittar som grund. Sök på engelska ord som ”past life” och liknande, så hittar du betydligt mer material än på svenska. Leta också gärna efter exempel som inte är specifikt kopplade till Wicca, så har du större chans att hitta något. Om du sedan vill ha en wiccansk inriktning på din egen ritual kan du använda exemplen under avsnittet Ritualen inom Wicca här på Wicca.nu för att bygga upp själva ritualstrukturen.
Vi håller på med ett skolarbete och vi skulle vilja veta mer om Wicca. Kan alla bli wiccaner? På en sida jämförde man årshjulet med menstruationscykeln, varför då? Är Wicca både för män och kvinnor? Vad är syftet med Wicca? Hoppas du har tid att svara på våra frågor.
Ja, alla som är beredda att lägga ner den tid och energi som krävs kan bli wiccaner. Wicca är en religion som betonar jämlikhet mellan män och kvinnor, där en viktig del är samspelet mellan Gudinnan och Guden. Så ja, Wicca är lika mycket en religion för män som för kvinnor.
Inom Wicca ser man tiden som en cirkelgång i stället för som en rak linje, som exempelvis inom Kristendomen. Man tror att vi återföds efter döden för att leva ett nytt liv här på jorden i en annan kropp, för att sedan dö, födas igen och så vidare. Man ser naturen på samma sätt, där årshjulets högtider visar hur livet föds på våren, blomstrar under sommaren, dör på hösten, vilar under vintern och återföds nästa vår, i en oändlig cykel. På samma sätt ser man Gudens livscykel, och måncykeln med mörkmåne, fullmåne och nymåne, som också återspeglar Gudinnans olika faser. Det ligger därför nära till hands att jämföra alla dessa cirkelgångar med andra cykler, som exempelvis menstruationscykeln. Denna anses ju också vara kopplad till månen, och kan därför vara ett sätt för kvinnliga wiccaner att känna en direkt fysisk koppling till Gudinnan.
Det finns inget direkt enhetligt syfte med Wicca, eftersom det är en så personlig religion som kan ha olika mening för olika utövare. Men allmänt sett vill nog de flesta wiccaner uppleva en personlig kontakt med gudomarna och med naturen. Att fira årshögtiderna är ett sätt att aktivt delta i årstidernas skiftningar, och ger på så sätt en nära koppling just till naturen. Jag tror det handlar mycket om att vilja ha ett aktivt och levande förhållande till den andliga eller gudomliga sidan av tillvaron. Man blir wiccan för att det känns bra och rätt, helt enkelt. Syftet är då att alla som väljer att bli wiccaner ska kunna leva ett så tillfredsställande liv som möjligt, i harmoni med sin omvärld och med andra människor. De flesta tycker nog dessutom att den miljömedvetenhet som oftast följer med en wiccansk livsåskådning kan ses som ett positivt syfte för världen i stort, utöver det rent personliga planet.
Ni kan läsa mer om exempelvis män och kvinnor inom Wicca i de andra frågorna som folk ställt på den här sidan, och även hitta mer info om era egna frågor om ni letar lite bland artiklarna här på Wicca.nu. Lycka till!